با طراحی های دیگر پردازنده های دسکتاپ اینتل و AMD & Zomit آشنا شوید

[ad_1]

فضای پردازنده های دسکتاپ امروزی را به راحتی می توان یک دوقطبی در نظر گرفت: از یک طرف اینتل را داریم که با به روز رسانی هایی مانند سری Skylick به نسل دوازدهم آلدرلیک در انتهای بازار قرار دارد و از طرف دیگر AMD در حال تعمیر است. حضور آن دسکتاپ است و با معرفی مدل های جدید پردازنده های سری رایزن، پیشرفت هایی را در صنعت تراشه و تعداد هسته ها گزارش کرده است.

به گزارش تکسپات، در بازار پردازنده های رایانه های شخصی شاهد کشمکش این دو شرکت هستیم. با این حال، این بدان معنا نیست که هیچ پردازنده دسکتاپ دیگری وجود ندارد. با نگاهی دقیق تر، به سرعت خواهید دید که فضای پردازنده بسیار بزرگتر از آن چیزی است که فکر می کردیم. از مدل های عملکردی گرفته تا تراشه های تخصصی روسی، بسیاری از پردازنده ها توسط اینتل یا AMD ساخته نمی شوند. گاهی اوقات، مانند خط تراشه Zhaoxin Kaixian، می توانید با ارتباط ساده به این فرآیند دسترسی پیدا کنید.

حال این سوال پیش می آید که چه کسی این فرآیند را ایجاد کرده است؟ تراشه ها در چه صورت و با چه سرعتی تشکیل می شوند؟ آیا آنها می توانند بازی کنند؟ در زیر سعی خواهیم کرد به این سوالات پاسخ دهیم.

پردازنده

لوگوها در رایانه شخصی؛ از موبایل تا آینده کامپیوترهای رومیزی

نمونه بارز آن لوگوی شرکتی است که برای کسب وضعیت دسکتاپ وارد رقابت شده است. سال گذشته، اپل مک‌بوک‌های جدیدی را معرفی کرد که شبیه به نسل قبلی اینتل هستند. اما شرکت کوپرتینویی در قلب تجارت مبادله در فضای رایانه شخصی شروع به کار کرد. مک های M1 از تراشه پنج نانومتری اپل (SoC) استفاده می کنند. این پردازنده به هسته های لوگوی سفارشی مجهز شده است. پردازنده M1 از نظر معماری شبیه به تراشه آیفون A14 بایونیک است و در واقع معماری آن با اجزای Intel یا AMD x86 متفاوت است.

مقاله مرتبط:

M1 برای اجرای برنامه های سازگار با x86 باید کد x86 را به یک لایه ترجمه به نام Rosetta ترجمه کند. M1 از برخی جهات بهتر از Intel Comet Lake x86 عمل می کند، اگرچه این فرآیند در برنامه های قدیمی تر طولانی تر است. عملکرد تراشه اپل در برنامه های کاربردی این شرکت همیشه می تواند رقابت را از بین ببرد.

مک بوک M1

اپل قصد دارد تا چند سال آینده تراشه‌های x86 را از تمامی سری‌های مک حذف کند. سیستم عامل مک کمتر از 7 درصد از بازار رایانه های شخصی در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. این بدان معنی است که اجزای سیلیکونی اپل بلافاصله با محصولاتی مانند پردازنده های سری Tigerlik جایگزین نمی شوند. اما حرکت این شرکت به M1 سایر شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا معماری لوگوی واقعی را به رایانه‌های شخصی ارائه کنند.

در سال 2012، مایکروسافت Surface RT را معرفی کرد که مجهز به سیستم لوگوی روی یک تراشه بود و نسخه‌ای از سیستم عامل ویندوز را اجرا می‌کرد. با این حال، سرعت و سازگاری برنامه و بسیاری از مسائل دیگر، معماری لوگو را از کانون توجه دور می کند. M1 می تواند نماد آینده باشد. از آنجایی که بسیاری از محصولات تجاری مانند گلکسی نوت با تراشه Qualcomm 8cx عرضه شده اند، می توان گفت که معماری لوگو برای دسکتاپ ها اکنون در مراحل ابتدایی است. با این حال، تا پنج سال، تراشه‌های غیراینتل و AMD در رایانه‌های رومیزی و لپ‌تاپ‌ها می‌توانند به یک جزء اصلی تبدیل شوند، و اکثر این دستگاه‌ها از معماری لوگو پیروی می‌کنند.

پردازنده لوگو در لپ تاپ

Zhaoxin، توسعه دهنده x86 چینی، در حال ورود به لیگ های بزرگ است

استفاده از تراشه های مبتنی بر لوگو در طیف گسترده ای از دسکتاپ ها و لپ تاپ ها ادغام شده است. اما گزینه های دیگر برای فضای x86 چطور؟ فقط برخی از تولیدکنندگان از جمله Intel، VIA، AMD و DMP Electronics مجوز x86 دارند. اینتل و AMD دو نام بزرگ در این زمینه هستند. DMP همچنین یک تولید کننده تایوانی است که مسئول خط تولید تراشه های جاسازی شده Vortex86 است. تراشه ها در برخی از استاپ باکس ها و بخش های صنعتی استفاده می شوند.

در سال 2013، Zhaoxin با مشارکت دولت شانگهای، VIA را به عنوان بخشی از تلاش های چین برای کاهش وابستگی خارجی خود راه اندازی کرد. Zhaoxin مالک یک گروه اقلیت در VIA است و این شرکت مجوز استفاده از x86 را دارد. به همین دلیل می تواند برنامه های دسکتاپ ایجاد کند.

سی پی یو xas

پردازنده های Zhaoxin مبتنی بر فناوری خروجی 16 نانومتری هستند. KaiXian-U6880A تراشه پرچمدار این شرکت است که می توان آن را در چین خریداری کرد و به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم استفاده کرد. این قطعه هشت هسته ای در پهنای باند کم 3.0 گیگاهرتز کار می کند. U6880A از Hypertherding پشتیبانی نمی کند و هنوز حافظه نهان L3 ندارد. استانداردهای طراحی نشان می دهد که عملکرد U6880A تقریباً مشابه پردازنده چهار هسته ای AMD A10-9700 است.

درس هایی در مورد:

البته پردازنده U6880A را نمی توان انتخاب خوبی برای گیمینگ دانست; با این حال، این تراشه می تواند عناوین AAA مانند Hitman 3 و Farcry 5 را با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا کند. نسل بعدی پردازنده های سری KX-7000 این شرکت بر اساس یک فرآیند هفت نانومتری است. استفاده از این فناوری باعث افزایش سرعت و بهبود عملکرد این پردازنده شده است. باید دید این تراشه در برابر آلدرلیک و ذن 4 چه واکنشی نشان خواهد داد.

با این حال، این فرآیند در چین جایگزینی برای پردازنده‌های x86 است که به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شود و پس از عملکرد عادی خواهد آمد.

brus; پردازنده سرور دولتی روسیه

معماری Elbrus که به نام کوه بروس، بلندترین کوه روسیه، نامگذاری شده است، آزمایش دیگری برای فناوری خودکفا است. با این حال، بر خلاف تراشه های Zhaoxin، البروس فقط برای برآورده کردن الزامات ایمنی دولت روسیه طراحی شده است و شما لوازم خانگی Elbrus را در خانه های سخت افزاری مسکو پیدا نخواهید کرد.

mcst

دولت روسیه دو کاربرد اصلی برای البروس دارد: سرورهای HPC برای آموزش و تحقیق. 2. رایانه های شخصی نظامی و سایر سایت های حساس دولت روسیه. MCST، یک شرکت نیمه هادی صنعتی روسی که از تیم های تحقیقاتی کامپیوتری برتر شوروی جدا شده است، به مدت 30 سال در حال توسعه تراشه هایی بر اساس معماری ISA Albrus بوده است. این پردازنده ها x86 نیستند. اما البروس در این زمینه از ترجمه باینری مشابه Apple M1 استفاده می کند. این به سخت افزار آلبروس اجازه می دهد تا خدمات x86 و سیستم عامل هایی مانند ویندوز را اجرا کند.

MCST اخیراً پردازنده Elbrus 16S را معرفی کرده است. این تراشه با فرآیند 16 نانومتری طراحی شده و فرکانس کاری آن 2.0 گیگاهرتز است. توان مصرفی این فرآیند حداکثر 1.5 ترافلاپس گزارش شده است و به طور دقیق تر از چهار برنامه سوکت با حداکثر شانزده ترابایت رم پشتیبانی می کند. یک ویژگی حتی در سخت افزار سرورهای پیشرفته AMD و اینتل نیز موجود نیست.

SHAKTI; پلتفرم اینترنت اشیا در هند توسعه یافته است

در سال 2018، محققان موسسه فناوری هند از پلتفرم مبتنی بر RISC-V رونمایی کردند. محصولات نیمه هادی هند هنوز در مراحل ابتدایی هستند. در نتیجه جدیدترین پردازنده های سری Shakti E با فرکانس 180 نانومتر طراحی شده و فرکانس کاری آن 100 مگاهرتز است. البته این تراشه ها برای اجرای بازی های رایانه ای طراحی نشده اند و پردازنده های اصلاح شده سری Shakti E بر روی دستگاه های کم مصرف اینترنت اشیا و دستگاه هایی مانند حسگرها تمرکز دارند.

تجربه

زمانی که Shakti IP اصلی توسط دولت تامین مالی شد، استارت آپ های هندی به نام InCore Semiconductors تراشه های سفارشی Shakti را برای کاربران خصوصی توسعه دادند. مدتی طول می کشد تا صنعت نیمه هادی هند با شرکت هایی مانند اینتل یا حتی Zhaoxin رقابت کند. با این حال، این حرکت گام مهمی در چشم انداز این شرکت است. تراشه های Shakti را می توان در طیف گسترده ای از محصولات اینترنت اشیا استفاده کرد. پردازنده های دسکتاپ Shakti ممکن است تا پنج سال آینده رونمایی نشوند. اما اساس کار انجام شده است.

افشا

اینتل و AMD نیز حضور پررنگی در فضای پردازنده های دسکتاپ دارند. فقط کاربران چینی یا کسانی که در دولت روسیه کار می کنند، در حال حاضر محصولات سری M1 اپل فقط برای مدل های اینتل و AMD در دسترس هستند. با این حال، با تلاش دولت برای خودکفایی بیشتر و افزایش استفاده از معماری‌های لوگو در رایانه‌های شخصی، فضا برای پردازنده‌های دسکتاپ گسترش یافته است.

پردازنده‌های اینتل و AMD حداقل تا دهه آینده انتخاب‌های اصلی در صنعت پردازنده‌های دسکتاپ خواهند بود. البته این احتمال وجود دارد که به زودی شاهد عرضه دسکتاپ و لپ تاپ های جدیدی باشیم که از معماری لوگو استفاده می کنند.

به نظر شما آیا جایگاه فعلی اینتل و AMD در زمینه تراشه های دسکتاپ توسط معماری های دیگر شرکت ها تغییر خواهد کرد؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما